Framtidens vård - Teknik på patientens villkor

Text: Kristina Radwan
26 oktober 2023

På CF-centret/barn i Göteborg arbetar man intensivt med att forma framtidens digitala vård för att göra vårdmötet så individanpassat som möjligt samt öka tillgängligheten. Man jobbar på två fronter, det ena är att öka möjligheterna för distansbesök genom att varva video-/telefonbesök med fysiska möten. Det andra är en App, Hope-CF, där data delas både till och från patient/vårdnadshavare och kliniken.

Förbundet besökte mottagningen och träffade Frida Olofsson och Viktoria Mellqvist för att få en bild av hur arbetet med framtidens vård ser ut.

Med fokus inställt på att nå en tillgänglig, jämlik och individanpassad vård för alla med kronisk sjukdom och deras familjer startades ett antal forskningsprojekt på barnkliniken i Göteborg. Redan för pandemin såg man möjligheter med att vissa vårdbesök kunde göras via video, varvat med fysiska besök utifrån behov. Projektet byggde på att undersökningar med spirometer och viktmätning gjordes i hemmet och att besöket genomfördes med familjen i hemmet eller från skolan respektive arbetsplatsen. Studien föll väl ut, inget barn försämrades och båda föräldrarna deltog i högre utsträckning än när de tvingats ta ledigt för resor med mera för att komma till mottagningen. Läs mer i artikeln skriven av barnläkaren Marcus Svedberg i tidningen Barnläkaren nr 5/23, tema: Digital vård – möjligheter och begränsningar. (Uppdatering 20 december 2023: även Sahlgrenska har skrivit om deras arbete, den artikeln kan du läsa här).

Som ett led i detta arbete började man utveckla ett sätt att öka tillgängligheten och möjligheten till kommunikation genom att med hjälp av en App, som man döpt till Hope – CF, dela data med patienten och dennes familj.

-          Vi ville involvera hela familjen, berättar Viktoria, och underlätta kommunikationen över tid.

I Appen delar man information och data som i viss utsträckning kommer att kopplas till CF-registret. I Göteborg använder man parallellt också Antibiotikakollen i Genia-Appen men ser Hope-CF som en utveckling och ett komplement.

-          I Appen finns också möjligheter att chatta med personalen och skicka bilder, säger Frida, vi svarar inom en till två dagar, vilket upplevs som okej. Många frågor handlar nu om biverkningar av Kaftrio.

 Appen är fortfarande under utveckling och man tänker sig att komplettera med kunskapsbibliotek, användbara länkar samt en kalender för bokningar av besök som anpassas till alla parter. I Appen ska det också bli möjligt att rikta sin fråga specifikt till läkaren, fysioterapeuten, sjuksköterskan, dietisten eller kuratorn. Förhoppningen är också att tekniken och de möjligheter den för med sig sprids till övriga enheter för CF.

Föregående
Föregående

Allt från robotoperationer till patientmedverkan

Nästa
Nästa

Situationen för barn och vuxna med PCD i Göteborg